Παμε Σχολειο; #1

Και γιατί να πάμε σχολείο;

Γιατί εκεί αρχίζουν όλα. Αν εκεί καταφέρουμε να σπείρουμε το σπόρο μας, όλα θα είναι αλλιώς. Βέβαια, το μάθημα της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης υπάρχει ήδη στα σχολεία, είτε σαν κλασσική διδασκαλία αίθουσας είτε σαν δραστηριότητα, σαν εργασία. Στην περίπτωσή μας, αυτό που αλλάζει είναι η προσέγγιση και ο στόχος.

Μπορούμε – και πρέπει – να διαδηλώνουμε για εξοικονόμηση νερού και ενέργειας, μπορούμε να φωνάζουμε για λιγότερα σκουπίδια, μικρότερη ρύπανση του αέρα, του νερού, του εδάφους, για καλύτερη ποιότητα στη διατροφή, για προστασία της φύσης και της ζωής στον πλανήτη. Μπορούμε να μαθαίνουμε για τις αξίες που προστατεύουμε, για τα οφέλη που προκύπτουν για εμάς και τα παιδιά μας, για τον κόσμο που μας φιλοξενεί. Όμως δεν μπορούμε να σταματήσουμε τη χρήση νερού και ενέργειας, δεν μπορούμε να μηδενίσουμε την παραγωγή σκουπιδιών, να κλείσουμε τα εργοστάσια, να σταματήσουμε την αγροτική παραγωγή.

Τότε, τι; Μα, είναι απλό: μπορούμε να βάλουμε την επιστήμη στην υπηρεσία των περιβαλλοντικών αξιών, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τις υπάρχουσες ή να φτιάξουμε νέες τεχνολογίες ώστε να λύνουμε μικρά ή μεγάλα προβλήματα που προκαλούνται από εμάς ή εξ αιτίας μας, από άλλους συγκάτοικούς μας στη γη ή απλά συμβαίνουν ως φυσικά φαινόμενα.  Γίνεται; Μα φυσικά, και το κάνουμε κατά κόρον εδώ και πολλά χρόνια. Έχουμε φτιάξει εργοστάσια που καθαρίζουν τα λύματά μας, φίλτρα που εξαγνίζουν τον αέρα των βιομηχανιών μας, εγκαταστάσεις που μαζεύουν το νερό της βροχής ή που κάνουν πόσιμο το θαλασσινό, εργοστάσια που παράγουν ρεύμα από τον αέρα ή τον ήλιο, τρόπους να μετατρέπουμε τα σκουπίδια σε λίπασμα, φυσικές μεθόδους να πολλαπλασιάζουμε την απόδοση των φυτών και των γαιών μας και τόσα άλλα.

Αυτός είναι ο τρόπος που εμείς προσεγγίζουμε τα περιβαλλοντικά προβλήματα: ως προκλήσεις που αντιμετωπίζει η επιστήμη και η προσέγγιση μας αυτή, καθορίζει το στόχο μας.

Στόχος μας είναι να δείξουμε τις επιστήμες και τις τεχνολογίες που κρύβονται πίσω από την αντιμετώπιση και την επίλυση μικρών ή μεγάλων περιβαλλοντικών προβλημάτων με τρόπο ώστε αυτό να γίνει κατανοητό από μαθητές 10 έως 16 χρόνων. Στόχος μας είναι επίσης, κάθε διαδικασία επίλυσης να εξηγείται από και να συνδέεται με τα μαθήματα που οι μαθητές διδάσκονται ήδη στο σχολείο τους, συνήθως τη Βιολογία, τη Φυσική, τη Χημεία. Με αυτό τον τρόπο, ο μαθητής θα κατανοήσει ευκολότερα και τις έννοιες των μαθημάτων αυτών αλλά και το περιβαλλοντικό πρόβλημα καθ’ εαυτό, έχοντας απαντήσει και στο γιατί αλλά και στο πως.

Για να πετύχουμε όσο το δυνατό καλύτερα αποτελέσματα, χρησιμοποιούμε απλές πειραματικές διατάξεις, λειτουργικά μοντέλα-μακέτες σε κλίμακα πραγματικών εγκαταστάσεων, συσκευές που προσομοιάζουν στις βιομηχανικές, προβολές μικρών ταινιών, κινούμενων γραφικών, εικόνων.

Η δομή των μαθημάτων ακολουθεί τη διαδρομή εντοπισμού, ανάλυσης και στοιχειοθέτησης του προβλήματος, παρατήρησης και καταγραφής των δυνατοτήτων, σχεδιασμού, κατασκευής, τελειοποίησης της λύσης.

Σκοπός, να κάνουμε τους μαθητές κοινωνούς του συναρπαστικού ταξιδιού στη γνώση και την κατάκτηση των λύσεων, να τους κάνουμε να αγαπήσουν το ταξίδι στη γνώση, να σπείρουμε το σπόρο.



Με την υπογραφή "Το Περιβάλλον" θα φιλοξενούνται αναδημοσιεύσεις άρθρων από άλλες πηγές. Όταν πρόκειται για μεταφράσεις θα αναφέρεται επιπλέον και αυτός που επιμελήθηκε της μετάφρασης. Φυσικά πάντα θα δημοσιεύεται η πηγή.


Η σελίδα είναι βασισμένη στο πρότυπο  Old Paper της ThunderThemes.net και προσαρμόστηκε από την ομάδα του toperivallon. Οι συντάκτες των άρθρων έχουν την ευθύνη του περιεχομένου των και η σελίδα την ευθύνη των ανυπόγραφων.